Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εκπαίδευση στα ΜΜΕ: Μαθαίνοντας στα παιδιά να κινούνται έξυπνα στον ωκεανό των Μέσων επικοινωνίας

Η Εκπαίδευση στα ΜΜΕ (Media Education) ήταν το κεντρικό ζήτημα της ημερίδας «Εκπαίδευση στα ΜΜΕ: Μαθαίνοντας στα παιδιά να κινούνται έξυπνα στον ωκεανό των Μέσων επικοινωνίας» που διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία η Ανεξάρτητη Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών (Α.Κί.ΔΑ) την Παρασκευή, 3 Μαρτίου 2017 στη Λευκωσία. Η ημερίδα ήταν η πρώτη που διοργανώθηκε στη Λευκωσία από εκπαιδευτική οργάνωση για το θέμα. 

Ο Αντώνης Ζαρίντας, δάσκαλος-ερευνητής με ειδίκευση την Εκπαίδευση στα Μέσα, παρουσίασε το θεωρητικό πλαίσιο της εκπαίδευσης στα Μέσα, καθώς και την εικόνα που επικρατεί στον διεθνή χώρο και την Κύπρο. Ανέφερε ότι η Εκπαίδευση στα Μέσα αποτελεί το πλαίσιο για να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις της σύγχρονης εποχής και ότι ο γραμματισμός σήμερα είναι αναπόφευκτα και αναγκαστικά γραμματισμός στα Μέσα. Ο ομιλητής παρουσίασε έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στην οποία η Κύπρος κατατάχθηκε στην 25η θέση στην ΕΕ ως προς τις δεξιότητες μηντιακού γραμματισμού. Σχολίασε ότι αυτό ίσως οφείλεται στο γεγονός ότι δεν υπάρχει ρητή αναφορά για το θέμα στα αναλυτικά προγράμματα, ούτε κεντρική επιμόρφωση και επίσημο μακρόπνοο πλάνο. Συν τοις άλλοις, η ιδέα της μηντιακής παιδείας περιβάλλεται από παρανοήσεις, αφού υποβαθμίζεται στην απλή χρήση της τεχνολογίας και την ασφάλεια στο διαδίκτυο. Το μεγαλύτερο, όμως, σκέλος της ημερίδας αφορούσε την παρουσίαση εξειδικευμένων διδακτικών πρακτικών και καινοτομιών που καλλιεργούν δεξιότητες γραμματισμού στα Μέσα (Media Literacy). Ο Α. Ζαρίντας πρότεινε συγκεκριμένους τρόπους κριτικής ανάλυσης των ΜΜΕ, δίνοντας έμφαση στην κατασκευή της είδησης και τη φωτοδημοσιογραφία.

Η παρουσίαση της ημερίδας βρίσκεται αναρτημένη εδώ.

Η αφίσα της ημερίδας

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πολιτισμός της εικόνας και εκπαίδευση - Γιώργος Πλειός

Ο Γιώργος Πλειός στο βιβλίο του « Πολιτισμός της εικόνας και εκπαίδευση », ερευνά και αναλύει το φαινόμενο του εξεικονισμού της εκπαίδευσης, απότοκο της επικράτησης του πολιτισμού της εικόνας σε κάθε θεσμό της κοινωνίας.

Εκπαίδευση στα ΜΜΕ - David Buckingham

Το βιβλίο αποτελείται από 12 κεφάλαια χωρισμένα σε τέσσερα μέρη: Στο « Κεφάλαιο 1. Γιατί πρέπει να διδάσκονται τα ΜΜΕ; » ο Buckingham εξηγά ότι η εκπαίδευση στα ΜΜΕ (media education) είναι η διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης των μέσων ενώ αλφαβητισμός στα ΜΜΕ (media literacy) είναι το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, οι γνώσεις και οι δεξιότητες που αποκτούν οι εκπαιδευόμενοι. Τονίζει, επίσης, τους λόγους για τους οποίους η εκπαίδευση στα Μέσα χρειάζεται να εισαχθεί στα σχολεία. Ακόμη, καταγράφει την ιστορική εξέλιξη του πεδίου στο Ηνωμένο Βασίλειο και μέσω της κριτικής του προστατευτικού/αμυντικού μοντέλου προτείνει ένα νέο παράδειγμα εκπαίδευσης στα ΜΜΕ που δεν έχει ως αφετηρία την άποψη ότι τα ΜΜΕ είναι οπωσδήποτε και αναπόφευκτα επιβλαβή, ούτε ότι οι νέοι είναι απλώς παθητικά θύματα της επιρροής τους. Αντίθετα, υιοθετεί μια προσέγγιση εστιασμένη στους μαθητές, με αφετηρία τις γνώσεις και τις εμπειρίες που οι νέοι έχουν ήδη από τα ΜΜΕ, και όχι τις διδακτικές επιταγέ

Για την αναγκαιότητα της Εκπαίδευσης στα Μέσα

«Όταν αλλάζουμε τον τρόπο που επικοινωνούμε, αλλάζουμε την κοινωνία». Clay Shirky Προβλέπεται ότι τα Μέσα, σε όλες τους τις μορφές, θα μεγαλώσουν έως και 100 φορές σε σχέση με τον τωρινό τους όγκο μέσα στην επόμενη δεκαετία. Οι μαθητές είναι και θα συνεχίσουν να είναι εκτεθειμένοι στα μαζικά Μέσα όσο καμία άλλη γενιά στην ιστορία. Η σύγκλιση πληροφόρησης, τεχνολογίας, ελεύθερου χρόνου και εργασίας αναδεικνύει την επικοινωνία –πολυτροπική και πολυμεσική– ως το σημείο αναφοράς και το διακύβευμα των σύγχρονων κοινωνιών. Το απίστευτο εύρος πληροφόρησης δεν δημιουργεί αυτομάτως περισσότερο πληροφορημένο πληθυσμό, αλλά ίσως το αντίθετο, έναν περισσότερο συγχυσμένο πληθυσμό. Όπως, άλλωστε, παρατηρεί ο Thomas Eriksen στο βιβλίο του «Η τυραννία της στιγμής», ο άνθρωπος αντιμέτωπος με την απεραντοσύνη ενός ωκεανού πληροφορίας, δε μαθαίνει πλέον να κολυμπά, μαθαίνει απλώς να μην μπορεί να χορτάσει αν δεν τον πιει ολόκληρο. Συνεπώς, στο σημερινό περιβάλλον -του «χρόνου χωρίς χ